Melbourne, Sydney en de oostkust - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Melissa Berg - WaarBenJij.nu Melbourne, Sydney en de oostkust - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Melissa Berg - WaarBenJij.nu

Melbourne, Sydney en de oostkust

Blijf op de hoogte en volg Melissa

01 Juni 2014 | Australië, Airlie Beach

Melbourne is echt een fantastische stad! Er hangt een ontzettend gezellige sfeer en er is ontzettend veel te doen. We hadden een leuke groep mensen daar, voornamelijk van mensen uit mijn eerste en/of tweede tour, waarmee we zes dagen lang van alles hebben ondernomen. Zo ben ik met de helft van de French family (vader was al naar huis en Axelle doorgereisd naar Sydney om een vriendin te ontmoeten) Estelle en Lucas en Ier Denis en Engelse James naar een Australian Football Match gegaan in het Melbourne Cricket Ground stadion. Spel is makkelijk te begrijpen dus dan is het geen kunst om fanatiek te worden! Ook ben ik met Italiaanse Elena de musical Wicked binnengekomen waarbij we ieder maar een half ticket betaald hebben, Nederlandse poffertjes gegeten die door een Ier gemaakt werden, de Eureka Skytower in geweest met James & zijn hoogtevrees (inclusief The Edge: een glazen kubus die 3 meter het gebouw uitgeschoven wordt! Supertof!), buitenwijkjes van Melbourne ontdekt, protesten/danscompetities/noem maar op op Federation Square bijgewoond, pubs en de beroemde graffitistraten van Melbourne ontdekt en vooral kilometers en kilometers gelopen. Heb ook een keer afgesproken met een jongen waar ik in Leiden guide van was en die met Leiden United meedeed en nu in Melbourne woont & werkt: zo leuk om mensen ineens aan de andere kant van de wereld te zien! Nog wat culturele activiteiten in de vorm van musea, parken en marktjes, de vele dakterrassen van hostels uitgetest en vooral heel veel gelachen! Melbourne is voorlopig echt mijn favoriete Australische stad!

Sydney heeft dat beeld niet kunnen veranderen, ondanks dat het best een leuke stad is. Je moet voor de goede sfeer wel echt weten waar je moet zijn! Het centrum is dat namelijk niet echt.. Gelukkig heeft Elena 3,5 jaar in Sydney gewoond, dus zij heeft me (en James, toen hij een aantal dagen na ons ook naar Sydney kwam) de leukste plekjes laten zien, de lekkerste restaurantjes en ijsjes aangewezen. En ik had natuurlijk Anne & Tyson, die me bij hen hebben laten logeren. Met Anne de eerste twee dagen op de fiets er op uit getrokken, waarbij ik binnen de eerste 5 minuten al bijna omver gereden was. Ik snap nu langzaamaan wel waarom een helm hier verplicht is: Australiërs KIJKEN niet eens voordat ze je keihard de weg afsnijden en jij ternauwernood op je racefiets kunt uitwijken. En toch was een fiets weer heerlijk! Gaat zoveel sneller dan lopen! Ook met Anne een surfles op Marubra Beach gehad (het beroemde Bondi en Manly zijn mooie stranden, maar je bent echt een mier in een mierenhoop als je daar met een surfboard het water in wil gaan en er zijn gelukkig stillere stranden die ook heel goede golven hebben! :P). De coastal walk van Coogee naar Bondi is ontzettend mooi om te doen en meteen een hele zwik aan Sydney-stranden af te gaan. De ferrytocht naar Manly Beach (waar ik heen ben gegaan met Emma, die ik in de Bay of Islands in Nieuw-Zeeland ontmoet heb en onze wegen kruisten zich opnieuw in Sydney!) geeft een heel mooi uitzicht over het CBD (Central Business District, het centrum), the Opera House, de Harbour Bridge en de buitenwijken van de stad. Heb met Elena en James een rondleiding door het Opera House gehad, heb de Harbour Bridge pilaar beklommen (de brug beklimmen is 200-300 dollar afhankelijk van het tijdstip - dat was me toch het geld niet waard als het voor bijna exact hetzelfde uitzicht vanaf de pilaar voor achtenhalve dollar kon ;) ). Naar de zaterdag-vuurwerkshow in Darling Harbour geweest, de Sydney University en Newtown gezien, naar Paddy's Market geweest, naar nog een musical geweest (dit keer de Lion King met James, op precies dezelfde manier als in Melbourne met Elena) en via een Engelse gast op de laatste avond nog wat verborgen juweeltjes aan cocktailbars en pubs ontdekt.
Tussendoor met Anne nog twee dagen naar de Blue Mountains gegaan, wat echt prachtig was. Twee hele mooie lange hikes gemaakt, eentje via de Three Sisters naar beneden met oneindige traptreden, door de vallei en dan via nog meer treden weer omhoog. De tweede dag zijn we met een hele groep uit het hostel (echt een van de allerleukste en sociaalste hostels ooit!!) naar The Ruined Castle gelopen (kastelen bestaan niet in dit nieuwe land, maar vanaf een afstand lijken de rotsen die midden op een heuvel liggen best een beetje op een kasteelruine). Eenmaal bovenop de bovenste rots hadden we een fantastisch uitzicht over 360 graden! Echt een topdag :) Die avond ben ik met een meisje van de Kaaiman eilanden, die in Brisbane woont & werkt, weer in de trein naar Sydney gestapt terwijl Anne besloot nog een nacht te blijven (en ik bijna al haar spullen nog in mijn backpack had, oeps :P), omdat ik in Sydney weer met mensen afgesproken had de volgende dag.

Na 9 dagen in en om Sydney was het toch echt tijd om weer door te trekken! Een aantal nachten in het enorm relaxte Byron Bay waren perfect om mijn eerste dagen weer 'alleen' door te brengen zonder mensen die ik al langer dan een paar dagen kende. Gratis upgrade in mijn hostel tot een Lakeside Cottage waar we steeds maar met max 3/10 mensen tegelijk lagen, met eigen keukentje en badkamer en leuke mensen om de Lighthouse Walk mee te doen en naar de zonsondergang te kijken. O ja, het eten uit dat hostel was echt het smerigste wat ik ooit gegeten heb en hun eigen bierbrouwerij was ook niet om over naar huis te schrijven, wat ik dus ook niet zal doen.
Vervolgens door naar Brisbane, waar ik met een riviercruise dwars door Brisbane naar de Lone Pine Koala Sanctuary geweest ben om met koala's en kangoeroes te knuffelen en verder bijna een volledige dag gierend van de lach over de grond van het hostel gerold heb met een Engels meisje dat in mijn dorm lag. Ook nog met Elizabeth (die van de Kaaimaneilanden die in Brisbane werkt) en wat vrienden van haar gebruncht en naar de top van Mount Coot-tha gelopen voor een uitzicht over de stad. Die avond sprak een wildvreemde me aan over de manier waarop mijn voeten stonden terwijl ik voor het stoplicht wachtte - vervolgens heb ik twee straathoeken verder dik 2,5 uur met hem gepraat over alles behalve de standaardvragen (waar kom je vandaan, hoe lang ben je in Australie, waar ga je heen etc). Echt vreselijk bizar maar wel ontzettend leuk! En vervolgens elkaar gedag gezegd en tot nooit meer ziens!

Na Brisbane heb ik me een aantal dagen vermaakt in Noosa. Prachtig stadje!! Zat in een heel gezellig hostel (helaas wel alleen maar 18-jarige Duitsers op mijn dorm) en ben naar Steve Irwin's Australia Zoo geweest, heb de coastal walk gedaan met opnieuw prachtige uitzichten (hoewel strand uiteindelijk wel gewoon strand blijft begin ik me te realiseren... zo groot zijn de verschillen heus niet!) en ben met een boot de rivier opgegaan om in de Noosa Everglades te gaan kanoën (Florida heeft maar 1 van de twee bestaande Everglades dus!). Echt een prachtige omgeving en heerlijk ontspannen sfeer daar!!

Volgende stop: Rainbow Beach. Dat is een gehucht waar geen klap te beleven is, maar iedereen komt hier om dezelfde reden: Fraser Island. Drie dagen heb ik met een 4-wheel drive over het strand, door het regenwoud en door zandduinen gecrosst (en aangezien slechts 3 van de 7 bestuurders in onze auto echt een beetje konden rijden hebben we met z'n drieën behoorlijk veel kunnen rijden! De rest kon of niet bij de pedalen, of hielp bijna de versnellingsbak naar de filistijnen. of brandde de koppeling haast door of boeide het rijden eigenlijk helemaal niet zo, mazzeltje voor ons!). Echt zo gaaf om te doen! En het eiland is ook ontzettend mooi. 's Nachts op het strand naar de sterren kijken en ondertussen in de gaten houden of er niet ineens een wilde dingo op 20cm afstand is komen staan. Het Maheno scheepswrak is bizar om te zien en we hebben slootwater gedronken! Het water in Eli Creek is zo schoon dat het gewoon drie dagen ons drinkwater is geweest, je kunt gewoon een slok nemen terwijl je je door het stroompje mee liet voeren (wel bovenaan het stroompje voor de zekerheid met alle zonnebrand-ingesmeerde en/of zwetende mensen). In zee kun je niet zwemmen vanwege de gevaarlijke stromingen en haaien, dus we zwommen alleen in de vele zoetwatermeren die het eiland rijk is (nog nooit zulk kraakhelder water gezien!!) - en de Champagne Pools. Vanaf Indian Head, een hoge rots waarvandaan je uitzicht hebt over zee hebben we manta rays, haaien en in de verte walvissen gezien! Het slapen in de tentjes was iets minder comfortabel, maar gelukkig kon dat de pret niet drukken. Geweldige dagen!

Ik had de smaak van het rondcrossen op gemotoriseerde voertuigen goed te pakken, dus ben ik samen met wat anderen de Scooteroo gaan doen toen ik na Rainbow Beach naar Agnes Water ging. Hup op de motor, als Nederlander heb je dat in 3 seconden onder de knie omdat wij kunnen fietsen (ik overdrijf niet: er waren mensen die niet in staat waren dat ding in balans te houden en daarom maar achterop gingen bij een van de medewerkers). Stoere leren jacks met vlammen, helm, zonnebril, compleet met enkele stoere neptattoos opstappen en gaaaaaan met 80 km/u! Echt een van de allerbeste dingen die ik hier gedaan heb!! Jammer genoeg werd het laatste stukje (kijken naar de zonsondergang) gecancelled omdat we ineens overvallen werden door een heftige regenbui (wauw! regen bestaat toch nog wel! :P). Als je wilde mocht je vandaag opnieuw, maar aangezien ik gisterenavond de nachtbus had kon dat helaas niet.. Na de nachtbus (m'n laatste gelukkig!) ben ik nu in Airlie Beach. Morgen vertrek ik voor twee dagen zeilen naar de Whitsundays. Schijnt een van de mooiste dingen langs de oostkust te zijn, dus ik ben benieuwd! Sowieso staat duiken en snorkelen op de planning! Nu eerst maar eens inchecken in mijn hostel voor een welverdiende douche na zo'n hele nacht in de bus! Een foto-update volgt zo snel mogelijk!

Liefs,
Melissa

  • 01 Juni 2014 - 09:33

    Soraia:

    Gaaf Melissa! Je vermaakt je prima, als ik het zo lees. Hoe was de smaak van kangeroevlees ^^ net als kip? Geniet nog van je tijd daar.

  • 06 Juni 2014 - 14:29

    Thea:

    Melis, weer met heel veel plezier je reisverslagen gelezen. Echt gaaf wat je allemaal meemaakt.
    Veel plezier nog.Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melissa

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 6843

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 20 Juni 2014

Backpacken door Nieuw-Zeeland & Australië

24 Augustus 2011 - 28 December 2011

Studeren in Ierland

Landen bezocht: