Oslo en de Cliffs of Moher - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Melissa Berg - WaarBenJij.nu Oslo en de Cliffs of Moher - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Melissa Berg - WaarBenJij.nu

Oslo en de Cliffs of Moher

Door: Melissa

Blijf op de hoogte en volg Melissa

09 Oktober 2011 | Noorwegen, Oslo

Vorig weekend ben ik naar Oslo geweest om Tom op te zoeken. Op donderdagochtend om 10:45 van huis gegaan om de bus van Galway naar Dublin te nemen, het vliegtuig naar Rygge en vervolgens nog een busrit van een uur om in Oslo centrum te komen. Na maar liefst 11,5 uur reizen was ik er dan eindelijk. Tom bleek op de verkeerde plek te staan om me op te halen, maar na wat gezoek elkaar toch gevonden. Erg fijn om elkaar weer te zien en te zien waar hij dit semester vertoeft!

De eerste dag was het stralend mooi weer en hebben we het centrum van Oslo bekeken. Erg makkelijk, want het centrum is enorm compact en via de grote winkelstraat Karl Johansgate kun je zo van het centraal station via het parlementsgebouw, de belangrijkste kerk, het Hard Rock Café en de juridische faculteit naar het koninklijk paleis lopen. Gek om te zien dat de koning gewoon woont in een gebouw waar je omheen kunt lopen, door de paleistuinen kunt wandelen en zelfs de muren aan kunt raken. Noren hebben enorm veel respect voor gezag hier. De politie heeft geen wapen of knuppel, alleen pepperspray voor noodgevallen en zodra ze iemand aanspreken die problemen veroorzaakt, is dat meteen voorbij. Dat is wel even iets anders dan in Nederland, waar sommige mensen rustig oom agent uitschelden bij het in ontvangst nemen van een verdiende boete. Daarom was het ook des te indrukwekkender om de locatie te zien waar op 22 juli de aanslag in het centrum heeft plaatsgevonden. De hele omgeving is er nog afgezet, ramen dichtgespijkerd en in de verte kun je de enorme ravage nog deels zien liggen. Toch is de overheersende emotie bij Noren de opluchting dat het een Noor was en geen terroristische aanslag.

Vanaf het koninklijk paleis is het maar een klein stukje naar de haven van Oslo. Die is erg groot en gezellig druk en in de verte kun je de vele eilandjes al zien liggen, met alle plezierjachten en pochende rijkaards er tussenin. En het is zo stil en rustig! Dat bleek op zaterdag nog meer toen we onder andere naar het Opera-gebouw gingen en met de metro de berg op, waar echt geen enkel geluid te horen is. Helaas was het ontzettend mistig en konden we de afdaling die we wilden doen niet uitvoeren, omdat het gewoon te mistig was. Toen maar op de berg zelf rondgelopen, heerlijk die bossen! Verder zijn we nog naar het Nasjonaalmuseet geweest (met ‘de Schreeuw’). Ja, Noors lijkt echt zoveel op Nederlands! Heel veel woorden lijken ontzettend op het Nederlands en lezen is dus relatief makkelijk. Ook Vigelandsparken gezien, waar mr. Vigeland een paar honderd bronzen beelden heeft neergezet die alle levensfasen en emoties van een mens uitbeelden. Heel intens, want er zijn zulke sprekende beelden bij. Met een ferry naar een eiland geweest en rondgeslenterd, de Olympische ski-jump bekeken en naar de Law Pub geweest. En heerlijk Nederlandse dingen gegeten, want Tom heeft kofferladingen vol bij zich! Kruidnootjes en kaas, jammie!

Op dinsdagochtend weer afscheid genomen, waarna ik de rest van de dag bezig ben geweest om weer in Galway te komen. Is toch wel een flink eind! Helaas kwam ik ook terug met een blaasontsteking, dus de dagen erna weinig gedaan behalve naar de wc heen en weer lopen, maar dat is gelukkig weer over.

Gisteren ben ik eindelijk naar de Cliffs of Moher geweest, één van de mooiste bezienswaardigheden van Ierland. Helaas weet ik nog steeds niet of dat nou echt waar is, want het was zo verschrikkelijk mistig dat we niet eens de rand konden zien waar de cliffen begonnen… Een flinke teleurstelling, maar gelukkig was het een complete dagtour met vele stops op andere interessante locaties en hadden we een enthousiaste buschauffeur die zelfs liedjes ging zingen. We hebben kastelen gezien, turloughs (verdwijnende meren), ringfords, een grot, fairy trees en Black Head. Als lunch echt een geweldige (veel te dure) fish&chips gegeten. Gelukkig hadden we een student-ticket gekocht, waarmee je ongelimiteerd naar de Cliffs of Moher (en de Connemare, ook nog op mijn to-do-lijstje) kunt gaan, dus wellicht volgende week een nieuwe poging om de Cliffs ook daadwerkelijk te zien! Op de foto’s ziet het er mooi uit, dus we blijven gewoon proberen tot we het met eigen ogen gezien hebben.

Ook heeft mijn eerste bezoek een vliegticket geboekt naar Ierland! Ze komen pas eind november, maar het is in ieder geval iets om naar uit te kijken, want af en toe mis ik de mensen in Nederland wel! Ik heb er heel veel zin in en probeer nu al een beetje te bedenken wat we dan moeten gaan bekijken!

Tot zover weer mijn update. Hopelijk gaat in Nederland ook nog alles goed!

Liefs,
Melissa

• 15 Oktober 2011 - 09:16

Melissa:

Hee Melis! Nou ik ben bijgelezen hoor ;) Vond het heel leuk je gisteren gesproken te hebben, veel plezier & tot snel (op skype ;) )! XXX

• 15 Oktober 2011 - 09:31

Valerie:

Ehm blond (A) die was natuurlijk van mij :P

• 19 Oktober 2011 - 12:16

Ilse:

Ahh leukleuk :D Wie komen er naar Ierland? En is er al een smoelenboekje onderweg?

• 19 Oktober 2011 - 20:32

Melissa Van Den Berg:

Rosita & Martine komen langs!

Smoelenboekje is niet onderweg, maar ik heb via de almanak zelf nu de pdf-versie gemaild gekregen dus ik kan nu meegluren :P

• 21 Oktober 2011 - 07:58

Ilse:

Ps: no way dat 'Nasjonaalmuseet' een echt woord is. Gekke Noren.