Het Ierse studentenleven - Reisverslag uit Galway, Ierland van Melissa Berg - WaarBenJij.nu Het Ierse studentenleven - Reisverslag uit Galway, Ierland van Melissa Berg - WaarBenJij.nu

Het Ierse studentenleven

Door: Melissa

Blijf op de hoogte en volg Melissa

16 September 2011 | Ierland, Galway

Vorige week maandag was dan de start van het Ierse collegejaar. Ik had in het weekend uitgeplozen welke vakken ik zou willen bijwonen om te kijken of ik ze wilde volgen, dus zat ik om 10:00u, na enig gezoek naar eerst het juiste gebouw en vervolgens het juiste lokaal (alle gebouwen hebben Ierse namen en veel studies worden in verschillende gebouwen gegeven, dus als je het lokaal eenmaal weet moet je eerst nog uitvogelen in welk gebouw dat precies zit, maar inmiddels hebben we de meeste locaties wel door), netjes samen met Susi en Hosanna die ook Psychology of Learning wilden volgen in het lokaal. Voor niets. De zaal zat redelijk vol (25 mensen, dus voor mijn rechtenstudie begrippen was het erg leeg, maar we waren dus niet de enigen die dachten dat er college zou zijn), maar uiteindelijk bleek dat er geen college zou zijn. Dat was bij de Advisory Session van Psychology tijdens de Orientation niet gezegd! Bij de Session van School of Law was er wel gezegd dat je maandag niet hoefde te komen, dus daarvan wist ik het, maar hier was er niets over gezegd. Na een half uur hebben we het opgegeven en zijn we naar huis gegaan. Vakken worden hier meestal 2x een los uur gegeven, dus alles is vrij verspreid. De rest van de week nog vaker vakken gehad die pas een week later zouden beginnen, maar inmiddels is mijn rooster rond! Aanstaande maandag moet ik me er officieel voor registreren, maar ik ga een Irish Language Course volgen, Media Law, Family Law (wat eigenlijk een fullyear course is, maar ik heb toestemming voor alleen het eerste semester! :D), Irish Legal System en Introduction to Positive Psychology. Ook volg ik nog een Engelse taalcursus, waar je geen studiepunten voor krijgt, maar waarmee ik mijn Engels verder kan verbeteren. Verwachtte er eigenlijk niet zoveel van, maar je moest eerst een test maken waarna je op niveau ingedeeld werd, dus gisteren bij de eerste les bleek het toch wel een uitdaging te zijn. Van de docent het grote compliment gehad dat ik een natural ben en ik ben er helemaal enthousiast over! Helaas zijn de colleges wel 's avonds, dus nu heb ik in totaal 3 avonden in de week college. Dat is flink aanpassen, want ik ben veel alerter 's ochtends, maar gelukkig is het interessant en heb ik hier überhaupt nauwelijks een ritme qua leven, eten en studeren dus is het niet heel storend.

Ook was er afgelopen week de Clubs Day en de Societies Day, waarbij je je kon inschrijven bij ongeveer alles wat je je maar kunt bedenken. Ik ben erg enthousiast van start gegaan en heb me voor veel meer dingen ingeschreven dan waar ik daadwerkelijk tijd voor ga hebben, maar het is altijd leuk om nieuwe dingen te proberen. Dus ga ik nu badmintonnen (rackets worden verzorgd door hen), roeien, mountainbiken (fiets wordt geregeld), kayakken, duiken (helaas moet je hiervoor wel een duikbril en flippers kopen, dus dan is het me te duur, maar wie weet zorgen zij de eerste keer voor materiaal en dan heb ik toch gedoken in een zwembad =P) en als laatste heb ik me ook aangemeld bij de Mountaineering Club! Iedere zondag organiseren zij een hiking tour, waardoor je dus ontzettend veel van Ierland kunt zien. Vandaag heb ik echte hiking boots gekocht en een oncharmante trainingsbroek omdat spijkerbroeken en katoen vanwege krimpen en niet drogen verboden zijn. Volgende week zaterdag ga ik al de Diamond Hill Walk doen en zondag misschien hiken in the Burren. Ben erg benieuwd!
Qua Societies heb ik me aangemeld bij de International Students Society, Law, Nothing Specific, Photograpy en nog een aantal, maar dat weet ik al niet eens meer want dat was alleen maar vanwege de gadgets of het eten dat je er kreeg ;-) Je kunt je namelijk bij zoveel je wil aanmelden maar je bent nooit ergens toe verplicht. Technisch gezien moest je bij de Mountaineering Club wel 10 euro lidmaatschap betalen, maar dat waren ze bij mij vergeten en op dat moment wist ik het niet, dus ben ik nu gratis lid. Je moet wel voor trips e.d. gewoon betalen, maar dat is dus alleen als je daadwerkelijk mee gaat.

Ook heb ik afgelopen week mijn tripje naar Oslo geboekt: ik vlieg in de avond van 29 september en kom op dinsdag 4 oktober weer terug in Galway. Bij de Ierse taalcursus zit ook een weekendje inbegrepen naar de Gaeltacht (het Iers sprekende gedeelte van Ierland), dus mijn weekenden zullen niet bepaald leeg blijven. Morgen ga ik met drie anderen naar de Aran Islands en zondag ga ik dus hiken in The Burren of naar de Cliffs of Moher. Gelukkig heb ik nog niet al te veel te studeren en heb ik nog niet eens alle boeken, dus ik grijp nu gewoon mijn kans! En bij het Ierse studentenleven hoort natuurlijk ook het verkennen van de Ierse pubs met op heel veel plekken live muziek (wat fantastisch is!) en steeds meer mensen leren kennen.

Een nadeel zijn hier trouwens de Ierse eerstejaars. Voor het eerst weg van pappa & mamma en ze slaan volledig los. Ze hebben in totaal bezopen toestand nu al twee keer de voordeur van ons gebouw ingetrapt midden in de nacht en staan dan op de appartementsdeuren te bonken. Security weet volgens mij niet waar ze moeten beginnen, maar de receptie heeft ons verzekerd dat de eerste week het ergst is en dat het daarna beter wordt. Dat hopen we dan maar, want als Ierse eerstejaars dronken worden is het voornaamste doel zoveel mogelijk mensen wakkerbonken/-schreeuwen en om half 5 's nachts stel ik dat niet meer zo op prijs ;-)

Liefs,
Melissa

  • 18 September 2011 - 07:59

    Hannah:

    Ah Melissa het klinkt allemaal super gaaf! Vooral dat hiken door heel Ireland lijkt me tof. De foto's zagen er allemaal al lekker groen uit. Super leuk dat Louise op je verjaardagsfeestje was. Door al die enthousiaste verhalen ben ik nu ook de mogelijkheden aan het onderzoeken om volgend jaar in het buitenland te gaan studeren. Irritant van die eerstejaars trouwens, wel grappig dat het ieder jaar een terugkomend fenomeen is. Het ga je goed lieve Melissa xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Galway

Studeren in Ierland

Recente Reisverslagen:

30 December 2011

Goodbye Galway

19 December 2011

Bezoek, Edinburgh en tentamens

15 November 2011

The Irish Experience

04 November 2011

Connemara, Dublin en Halloween

09 Oktober 2011

Oslo en de Cliffs of Moher
Melissa

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 72
Totaal aantal bezoekers 6870

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 20 Juni 2014

Backpacken door Nieuw-Zeeland & Australië

24 Augustus 2011 - 28 December 2011

Studeren in Ierland

Landen bezocht: